Chcesz kupić komputer laptop
(tablet) firmy Asus? No to przeczytaj, co może Cię spotkać.
(here
English shorter version)
Historia komputera ASUS r1e
NR SERYJNY KOMPUTERA:
84N0AG017382180
Sprzęt zakupiony w
połowie czerwca 2008 r. Zestaw obejmował komputer typu laptop (tablet) oraz
mysz BT i torbę do przenoszenia komputera.
W międzyczasie okazało
się, że komputer kolegi z Montpellier (ten sam model) również podzielił los
wyżej opisywanego (to kolega zainspirował mnie, niesstety, do zakupu tej
marki).
Potencjalnemu klientowi
wskazuję kilka innych (poza jakością lub jej brakiem) wad: komputer grzeje się
niemiłosiernie w czasie pracy z zasilaczem. Przy gorszej wentylacji od spodu
parzy przy próbie uchwycenia. Dodatkowo kursor często blokuje się w narożu
ekranu i nie pozostaje nic innego jak reset lub programowe obracanie pozycji
ekranu.
Pytania:
Po co kupuje się
komputer? Ile razy jeden komputer może się psuć? Ile czasu i nerwów trzeba
stracić, by mieć to, za co się zapłaciło? Czego używać do pracy w międzyczasie?
Ile razy można wgrywać zasoby dyskowe i jaka jest gwarancja, że przetrwają do
dnia następnego? Co warte są zapewnienia pracowników formy Asus Polska o
szczególnie starannej naprawie i przetestowaniu sprzętu?
No i ostatnie pytanie: po
co kupować komputer marki Asus, skoro na rynku jest tyle dobrego sprzętu innych
firm?
Słuchaczy mich wykładów,
studentów i doktorantów z przykrością informuję, że nie wiem, kiedy będę mógł
wrócić do formy wykładów jakie prowadziłem i jak długo jeszcze będę się musiał
posługiwać zwykłą kredą. W każdym razie winowajca nie poczuwa się do
udostępnienia sprzętu zastępczego, wymiany komputera na wolny od wad lub
jakiejkolwiek innej formy złagodzenia trudności. Właściciele marek HP-Compaq,
Toshiba czy IBM/Lenovo takich problemów nie mają.
doc. dr hab. inż. Czesław
Bajer
pracownik Instytutu
Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk
Ciąg dalszy....
·
Sprzęt
wysłany 14 stycznie a godzinie 14:00. Dotrze 15 stycznia rano przy następującej
deklaracji pracowników Asus Polska: „Przekażę
informację do naszego serwisu aby naprawa nie przekroczyła 72 godzin od daty
otrzymania sprzętu przez nasz serwis”. Dokładając dwa dni na przesyłkę i
dni wolne od pracy – wychodzi co najmniej tydzień, czyli tyle ile dotąd. No,
nie jest to wyczyn zważywszy, że tej jakości naprawy co ostatnia, przeciętny
gimnazjalista wykonuje w godzinę.
·
Sprzęt wrócił
z serwisu 19 stycznia 2009, tyle ze bez plastikowej osłony napędu DVD.
Tak wygląda komputer asus po powrocie z serwisu.
Jak korzystać z DVD?
Firma Asus proponuje mi „w drodze wyjątku” naprawę
i wysłanie sprzętu do serwisu. Po rozmowie telefonicznej „w drodze wyjątku”
może doślą brakująca część. Na razie nic nie wiadomo. W "drodze
wyjątku" to znaczy tyle, ze następnym razem komputer może przyjść bez
ekranu i wówczas będę musiał sobie sam go naprawić. Bo to jest „uszkodzenie mechaniczne”. Film
wideo i zapis rozmowy wkrótce.
Serwis Asusa zasypał mnie listami (z automatu),
jakich t on części teraz nie wymienił:
DATA
2009/01/16
14:02
OPIS NAPRAWY
Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI
17G013A3710B
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI
SATA CORSAIR 160G 5400R 2.5'
OPIS PROBLEMU
Powierzchnia zadrapana/złamana/pęknięta
OPIS NAPRAWY
Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI
13GNGA1AP071-1
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI
R1F MIDDLE CVR ASS'Y
OPIS PROBLEMU
Problem z uruchomieniem/wyłaczeniem
OPIS NAPRAWY
Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI
60-NGBMB1000-C08
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI
R1E MAIN_BD._0M/AS
OPIS PROBLEMU
Żadanie poprawy ECN, ECR, ARN
OPIS NAPRAWY
Aktualizacja BIOSu, poprawka ARN/ECO
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI
13GNGB10M050-1
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI
R1E TRANSFORMER PLATE
MODEL NB
AS R1E COT7500/1CP5/2G/US
W pozycji drugiej jest „powierzchnia …pęknięta”.
Po wymianie dysku komputer wrócił w takim stanie. Spostrzegłem to po kilku
dniach. Niemniej jednak pęknięcie obrzeża jak było, tak jest. Nic innego
„zadrapane” nie było. No, chyba że serwis w międzyczasie na własną ręką kreuje
usterki i niektóre z nich naprawia. Klapkę DVD uszkodził ale jej nie naprawił.
Podejrzewam, że wystarczył tylko nowy bios. A tu niby płytę, dysk i obudowę
wymieniono. Ciekawe, jakimi kosztami obciążono firmę Asus?
Jest 20 stycznia. Czekam na decyzje Asusa w
Warszawie.
Serwis nadesłał mi brakujący element obudowy. Asus
nadesłał przedłużenie gwarancji o 6 miesięcy.
24 stycznia. A teraz ciekawostka. Okazało się, że sama wymiana biosu nie wystarczyła
(bo w wymianę płyty głównej i dysku nie wierzę). Komputer nadal nagle wyłącza się podczas
wybudzania z uśpienia.
28 stycznia. Kurier zabrał paczkę po raz kolejny. Już zaczęliśmy zaprzyjaźniać się z
kurierem UPC, tyle razy był u nas.
6 lutego: przyszedl list, ze usterek nie stwierdzono. A to co na filmie, to moje przywidzenia.
A tu możesz sprawdzić, jak postępuje dzieło
naprawy: www.asus-polska.pl/info
. Wpisz ostatni numer naprawy
numery napraw: HJ8A2299, HJ910180, HJ911193, następne??? Tak: HJ911678, HJ912238, a kolejne chyba
niebawem.