Chcesz kupić komputer laptop (tablet) firmy Asus? No to przeczytaj, co może Cię spotkać.

(here English shorter version)

 

Historia komputera ASUS r1e

NR SERYJNY KOMPUTERA:          84N0AG017382180

 

Sprzęt zakupiony w połowie czerwca 2008 r. Zestaw obejmował komputer typu laptop (tablet) oraz mysz BT i torbę do przenoszenia komputera.

 

W międzyczasie okazało się, że komputer kolegi z Montpellier (ten sam model) również podzielił los wyżej opisywanego (to kolega zainspirował mnie, niesstety, do zakupu tej marki).

Potencjalnemu klientowi wskazuję kilka innych (poza jakością lub jej brakiem) wad: komputer grzeje się niemiłosiernie w czasie pracy z zasilaczem. Przy gorszej wentylacji od spodu parzy przy próbie uchwycenia. Dodatkowo kursor często blokuje się w narożu ekranu i nie pozostaje nic innego jak reset lub programowe obracanie pozycji ekranu.

 

Pytania:

Po co kupuje się komputer? Ile razy jeden komputer może się psuć? Ile czasu i nerwów trzeba stracić, by mieć to, za co się zapłaciło? Czego używać do pracy w międzyczasie? Ile razy można wgrywać zasoby dyskowe i jaka jest gwarancja, że przetrwają do dnia następnego? Co warte są zapewnienia pracowników formy Asus Polska o szczególnie starannej naprawie i przetestowaniu sprzętu?

No i ostatnie pytanie: po co kupować komputer marki Asus, skoro na rynku jest tyle dobrego sprzętu innych firm?

 

Słuchaczy mich wykładów, studentów i doktorantów z przykrością informuję, że nie wiem, kiedy będę mógł wrócić do formy wykładów jakie prowadziłem i jak długo jeszcze będę się musiał posługiwać zwykłą kredą. W każdym razie winowajca nie poczuwa się do udostępnienia sprzętu zastępczego, wymiany komputera na wolny od wad lub jakiejkolwiek innej formy złagodzenia trudności. Właściciele marek HP-Compaq, Toshiba czy IBM/Lenovo takich problemów nie mają.

 

doc. dr hab. inż. Czesław Bajer

pracownik Instytutu Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk

 

Ciąg dalszy....

·        Sprzęt wysłany 14 stycznie a godzinie 14:00. Dotrze 15 stycznia rano przy następującej deklaracji pracowników Asus Polska: „Przekażę informację do naszego serwisu aby naprawa nie przekroczyła 72 godzin od daty otrzymania sprzętu przez nasz serwis”. Dokładając dwa dni na przesyłkę i dni wolne od pracy – wychodzi co najmniej tydzień, czyli tyle ile dotąd. No, nie jest to wyczyn zważywszy, że tej jakości naprawy co ostatnia, przeciętny gimnazjalista wykonuje w godzinę.

·        Sprzęt wrócił z serwisu 19 stycznia 2009, tyle ze bez plastikowej osłony napędu DVD.

DSC_2336.JPGTak wygląda komputer asus po powrocie z serwisu. Jak korzystać z DVD?

 

Firma Asus proponuje mi „w drodze wyjątku” naprawę i wysłanie sprzętu do serwisu. Po rozmowie telefonicznej „w drodze wyjątku” może doślą brakująca część. Na razie nic nie wiadomo. W "drodze wyjątku" to znaczy tyle, ze następnym razem komputer może przyjść bez ekranu i wówczas będę musiał sobie sam go naprawić.  Bo to jest „uszkodzenie mechaniczne”. Film wideo i zapis rozmowy wkrótce.

Serwis Asusa zasypał mnie listami (z automatu), jakich t on części teraz nie wymienił:

 

DATA                                                   2009/01/16 14:02
OPIS NAPRAWY                                Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI          17G013A3710B
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI       SATA CORSAIR 160G 5400R 2.5'


OPIS PROBLEMU                             Powierzchnia zadrapana/złamana/pęknięta
OPIS NAPRAWY                                Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI          13GNGA1AP071-1
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI       R1F MIDDLE CVR ASS'Y


OPIS PROBLEMU                             Problem z uruchomieniem/wyłaczeniem

OPIS NAPRAWY                                Naprawa z wykorzystaniem nowych częsci
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI          60-NGBMB1000-C08
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI       R1E MAIN_BD._0M/AS


OPIS PROBLEMU                             Żadanie poprawy ECN, ECR, ARN
OPIS NAPRAWY                                Aktualizacja BIOSu, poprawka ARN/ECO
NR WYMIENIONEJ CZĘŚCI          13GNGB10M050-1
OPIS WYMIENIONEJ CZĘŚCI       R1E TRANSFORMER PLATE
MODEL NB                                       AS R1E COT7500/1CP5/2G/US

 

W pozycji drugiej jest „powierzchnia …pęknięta”. Po wymianie dysku komputer wrócił w takim stanie. Spostrzegłem to po kilku dniach. Niemniej jednak pęknięcie obrzeża jak było, tak jest. Nic innego „zadrapane” nie było. No, chyba że serwis w międzyczasie na własną ręką kreuje usterki i niektóre z nich naprawia. Klapkę DVD uszkodził ale jej nie naprawił. Podejrzewam, że wystarczył tylko nowy bios. A tu niby płytę, dysk i obudowę wymieniono. Ciekawe, jakimi kosztami obciążono firmę Asus?

Jest 20 stycznia. Czekam na decyzje Asusa w Warszawie.

Serwis nadesłał mi brakujący element obudowy. Asus nadesłał przedłużenie gwarancji o 6 miesięcy.

24 stycznia. A teraz ciekawostka. Okazało się, że sama wymiana biosu nie wystarczyła (bo w wymianę płyty głównej i dysku nie wierzę). Komputer nadal nagle wyłącza się podczas wybudzania z uśpienia.

28 stycznia. Kurier zabrał paczkę po raz kolejny. Już zaczęliśmy zaprzyjaźniać się z kurierem UPC, tyle razy był u nas.

3 lutego: nadal w naprawie ("czeka")...

6 lutego: przyszedl list, ze usterek nie stwierdzono. A to co na filmie, to moje przywidzenia.

A tu możesz sprawdzić, jak postępuje dzieło naprawy: www.asus-polska.pl/info . Wpisz ostatni numer naprawy

 

numery napraw: HJ8A2299, HJ910180, HJ911193, następne??? Tak: HJ911678, HJ912238, a kolejne chyba niebawem.